Komunikujte dál! Proč? Protože tenhle čas jsme nedostali na frfňání. Tenhle čas a prostor jsme dostali na to, abychom se usebrali a začali něco dělat. Já radím komunikovat! Komunikovat o sobě, o své práci, o tom, proč to dělám a taky, proč to můj zákazník potřebuje! Howg. Tady by klidně mohl dnešní článek skončit.
Čas od prvotního šoku z opatření kolem korona-krize se pohnul o pár dnů dál. A jak je nám v tom všem? V těch našich zavřených dílnách? Už jsme je možná uklidili… ehm, já teda ne. Já si od začátku korona-krize připadám v jenom kole, malého synka za zády a do toho práci i obavy o další dění.
Minuta na poslední fňuk. Konec frfňání
V minulé výzvě, přečtěte si ji tady → Moje výzva tvůrcům: Komunikujte. Podporujte ← jsem vás vybízela ke komunikaci. A co navrhuji teď?
Pro změnu KOMUNIKACI.
Prosím, komunikujte dál, nepřestávejte. Já vím, jak se cítíte. Že vaše nadšení, chuť a energie s prodloužení karantény může klesat.
Dobře, tak si teď dáme minutu na poslední pofňukání nad tíží osudu keramického či jiného řemesla. A tím bych fázi fňukání a frfňání uzavřela. Přece nám keramika na koronu nezdechne!
Souhlasíte s tvrzením, že my jako keramici, my jako řemeslníci, jsme TVŮRCI?
Protože, milí moji, jsme TVŮRCI. V tom se shodneme, že ano?
Pokud ne, tak klik na tlačítko zpět a jdeme zevlovat na socky.
(Pokud tam fakt jdete, tak tady najdete → můj Facebook a tady je → můj Instagram, běžte tam, díky 😉
Shodli jsme se tedy, že jsme tvůrci. Tak v tom případě si pojďme tvořit naše keramické (či další tvůrčí) byznysy a k nim patřičnou komunikaci.
Pokud ještě stále nemáte dostatečnou motivaci něco dělat anebo aspoň dělat něco jinak, tak nabízím svůj telefon → zavolejte mi a já vám skrze mobil jemně nakopnu motivaci. Jemně, slibuju – jsem přece královna růžových lamp.
Můj dnešní jediný tip: CO JE KOMUNIKAČNÍ PERPÉTUM MOBILE?
Víte, co je na komunikaci poměrně dost unikátní a takové „perpétum mobile“?
Když komunikujete se svou komunitou, se svými fanoušky, se svými sledovateli, se svými zákazníky, tak dřív nebo ještě dřív, se vám začnou ozývat. Začnou zanechávat like, srdíčka, komentáře anebo ještě lépe budou vaše příspěvky SDÍLET dál.
Mimochodem – to samé můžete udělat i vy s tímto mým článkem. Uděláte?
Když vaši sledovatelé zanechají komentář, věřím, že to bude takový, který vás podpoří a alespoň maličko nakopne k dalším komunikačním počinům.
To je to perpétum mobile. Chápete? Když vy k nim, tak oni k vám taky. A když oni k vám taky, tak vás to nabíjí.
Že vám přijde, že se jenom dívají?
To je chátra, co? Hrozný! Vy se snažíte. Vystupujete každým svým příspěvkem ze své pohodlné komfortní zóny. Máte hromadu práce s textem. Obavy, abyste jste to dobře nafotili… A „voni“ ani ten blbej palec nahoru nedaj! Fajn, mě to štve úplně stejně jako vás.
A teď si laskavě, ale fakt s laskavostí vůči sobě samým, sáhněte do svědomí. Bacha, přichází otázka na kůži: A VY TO DĚLÁTE?
- Ne → Tak začněte a věřte, že se vám to vrátí.
- Ano → Pokračujete a věřte, že se to zesílí.
- Jo! Jo! Jo! Ale stejně se tam u mě na sockách nic, zatraceně nic, neděje!
→ Dobře, ale i tak „no a co“? I kdyby se (oni, sledovatelé) jenom dívali a u toho virtuálně mlčeli a nezanechali jediný koment či like, digitální stopu zanechají vždycky. Aha!
Takže, pokud jste ve své (třeba) facebookové komunikaci bystří, tak se občas mrknete do statistik svých bussines page na Facebooku (to jsou ty profi profily, můj vypadá takhle, klik sem). Nu, a buďto vás to povzbudí anebo vás to vybudí k akci. Záleží na naturelu konečného příjemce této i informací výše uvedených.
A teď prakticky a strukturovaně
1. Komunikujte
Mluvte i nadále se svými zákazníky, kurzisty, sledovateli. Napsala jsem o tom už docela dost, nebo chcete víc? Jestli chcete víc, tak mi napište do komentáře níže pod tenhle článek.
2. Vezměte je do svého světa
V minulém článku jsem vás vybízela, ať i nadále berete svou komunitu k sobě za zavřené dveře dílny. Pokračujte v tom.
A zkuste přidat něco dalšího. Co? Otevřete jim svůj svět i po jiné stránce. Odhalte (nyní tak často skloňovanou) roušku svého byznysu. Že to je blbost?
Proč? Bojíme se snad, že když prozradíme co a jak děláme, že mě někdo vykrade? No, to se klidně může stát. Naštěstí ale zrovna v keramice bude nějakou dobu trvat než… než si třeba ten „vykradač“ nastaví správně výpalovou křivku v peci. Na příklad.
3. Začněte konat!
Aplikujte. Aplikujte. Aplikujte.
Tápete? Chápu. Další článek bude už ryze návodový. Konkrétně půjdu od začátku a od toho, co všichni máme – osobní facebookový profil.
A závěrem: trocha mé nevyladěnosti a brblání
V poslední době jsem slyšela tolik verzí pojmů „meditace – odpočinek – nic nedělání“ – že z toho už mám osypky.
Na mysl se mi totiž stále dere otázka:
Jak si do peněženky vymedituju tisícovku na školkovné?
Nebo: Nic nedělání mi dokáže vytočit a prořezat objednané lampy?
Jak odpočinkem prodám zboží na Vánoce? Kdo si v době odpočinku sednul a zcela vážně se podíval na strategii (ano, čtete správně, fakt jsem použila „tohle“ slovo – STRATEGII) své komunikace?
Podívejte, nepopírám potřebu se hodit do klidu. Obzvláště teď v korona době. Nepopírám, že sama nemedituji. A dokonce ani nepopírám, že moje nejmilejší činnost je NIC NEDĚLÁNÍ.
Někdy se dokonce přistihnu, jak sedím v dílně a nic nedělám. Mám jenom otevřené oči, dýchám a dělám nic. Musím se pochválit – jsem v tom už docela dobrá. Trénuju pravidelně. To by taky zasloužilo článek.
Prosím vás, takže – jeden růžový kopanec od královny růžových lamp – vám právě přistál skrze monitor. Nelelkujte, nefrfnějte, nebo jenom chvilku – však jsme se na tom domluvili. Běžte a konejte.
Jestli potřebujete návody, jak sociální média dělám já a jak je vztahuju ke své keramice, k řemeslu, tak mě sledujte dál.
→ Dejte LIKE nové facebookové stránce MARKETING pro TVŮRCE.
→ Dejte LIKE mojí facebookové stránce Dílna U DUBU.
→ Začněte mě sledovat na Instagramu, tam jsem jako Dílna U DUBU.
→ Přidejte si mě do přátel na mém osobním Facebooku.
Proč? Protože sledovat moji osobní strategii se vám může hodit.
Opatrujte se v korona době, krize je jenom konstrukt naší mysli! Jsme tvůrci, tak si pojďme stvořit svět, kde budeme dobře komunikovat. Aplikujte moje tipy a dejte mi vědět, jak se vám to daří.
Veru.
Jsem Veru z Dílny U DUBU, keramička, lektorka keramiky a taky bývalá markeťačka a novinářka. A to je přesně to, z čeho nyní čerpám. Ze svých zkušeností a dovedností, které mě moje bývalá profese naučila. Tedy, komunikovat. A k tomu samému vyzývám i vás, milí TVŮRCI.
.. Díky moc za vše 😘.
❤️💋❤️ Sedlo to…
Rádo se děje 🙂 Aplikujme 😉
Drahá Veru! Jde vidět,že odpočinkový leden ti fakt sedl a teď máš dostatek energie jed,když někteří jsou paralyzovaní,tím vším!;) Díky moc za tvé sdílení! Ps: tou nezpětnou vazbou jsem totálně frustrovaná! Díky,tohle nakopnutí teď potřebuji!
Deni, tvoji frustraci plně chápu, protože ji sama moc dobře znám. Zkušenost, o které píšu v článku je moje. Tvoje může být jiná a může Ti fungovat něco jiného. Za mě je podstatné si najít právě to, co funguje Tobě. Pokud s tím chceš pomoct, napiš mi. Držme se!
Ahoj Veru,
díky za to, piš dál ❤️Já teď akorát promýšlím jak to moje po-mateřské snažení pojmu, snažím se o samostudium (jenže chemik, keramik, krajinný inženýr a teď business…🤦😅). Teče to tedy jak melasa, ale hýbe se to a každá rada drahá 🤗❤️
Evi, jsem Ti k dispozici. Zavoláme si 🙂 A díky za komentář a přečtení článku.
Možná by se hodilo napovědět technicky, prostě co udělat. Mnozí ani netuší. Třebas to sdílení. Když nasdílím něco k sobě a někdo na to zareaguje, tak ten první už o tom nemá páru, pokud nesleduje všechny zdi kam se co nasdílelo. A tak se ty informace ztrácí. Dříve jsem si myslel, že je lepší takto komunikovat někde na webu a že všichni budou odkazovat tam. Ale ani to se mi nějak neosvědčilo a nebo jsem možná jen něco opomněl…takže jak to dělat nejlépe pro prospěch věci?
Reagovat tu a nebo na fb? či jinde?
Děkuji Veru za podnětný článek. Pohladí po srdci a lehce nakopne do pozadí. Prostě ideální kombinace.
Osobně jsem si již vyzkoušela Verčinu marketingovou konzultaci a za mě super. Sice nejsem keramička, ale tvůrce tedy jsem. Tvořím pro své klienty harmonické domovy i kanceláře.
S radostí Lidu 🙂 Díky za komentář i referenci 🙂 Já si to užila moc.
[…] […]