Věřím, že v předchozích článcích jsem vás už dostatečně namotivovala k tomu, abychom s tou naší komunikací něco udělali. V první fázi je podstatná jediná věc – chtít s tím něco dělat.
Když chceme, tak se logicky ptáme, ale jak, Veru?
Jak na to?
Takže začneme u sociálních médií, protože tam se v těchto dnech ubírá pozornost mnohých z nás. Tak proč řešit jiné komunikační kanály.
A hned si uděláme jednu odbočku, ale zároveň zůstáváme u jádra – komunikace. Prosím, zkuste se dívat na všechny vaše komunikační počiny jako na možnosti, jak mluvit se svou komunitou, se svými zákazníky, se svými kurzisty.
A začneme od podlahy – tedy Facebookem
Zcela určitě máme všichni založený svůj osobní a soukromý profil na Facebooku. Pokud nemáte, tak by mě zajímalo, jak se přihodilo, že čtete tento článek, protože já komunikuji převážně skrze svá sociální média – Facebook a Instagram.
Váš soukromý profil na Facebooku pravděpodobně považujete za osobní a soukromý a je dost možné, že na něm velmi málo propagujete svou tvorbu.
Moje první poznámka je, že váš (sice oficiálně nazvaný) soukromý profil, ale bohužel vůbec soukromý není. Všechna vaše data jste vědomě předali Facebooku. Kdo z nás četl pravidla Facebooku? Aha…
Tímto jsem tedy už mohla vyvrátit vaši domněnku, že soukromý profil je skutečně soukromý. Když už tedy není soukromý, pojďme ho využít „byznysově“. Jak?
Komunikujte. Aha… Ano, opět, znova a tudíž opakovaně vám říkám „komunikujte“. Tedy: sdílejte svoji tvorbu, fotky z dílny, zážitky spojené s vaší tvorbou, videa, myšlenky, které vám při práci chodí.
Nechce se vám? Nemáte prostor pro focení? Nic vás nenapadá, co sdílet? Točit video ve vás vyvolává hrůzu? Ano, i to se může stát.
Nechce se mi. Co s tím?
Variaty jsou z mého pohledu tři.
1. OK – chcete s tím něco udělat? Změnit to? Tak čtěte dál.
2. OK, bojím se, že to nezvládnu, mám pocit, že u videa se ztrapním, fotky dělat neumím… Dobře. Čtěte dál.
3. Na to mi kašlete. Dobře, klikněte na tlačítko zpět.
Takže, nyní tu se mnou zůstali už pouze zástupci skupin 1 a 2 a to mě těší. Předpokládám, že jste i namotivovaní váš soukromý profil někam posunout. Mrkněte se na desatero níže a pak se podívejte na svůj profil. Co dál už budete vědět sami.
A kdo mi vyfotí svůj profil před a po úpravách a pošle mi ho, tak dostane jednu specialitku + zanechá-li mi na sebe kontakt ve formuláři výše, tak ho neminou další vychytávky a rady pro marketing a komunikaci tvůrců.
Pojďme si tedy čistě strategicky prohlédnout váš profil
1. Jaká je vaše profilová fotka? Jste na ní vy nebo zvířátko nebo kreslená postavička nebo váš hrníček či miska? Prosím vás, bez příkras – TADY má být VAŠE FOTKA! Tečka. Lidi chtějí vidět lidi.
2. Co máte napsáno ve svém „životopise“? Jestli nic, tak je na čase se pochlubit, co děláte a třeba také využít prostor pro zveřejnění vašich webovek.
3. Co máte na úvodní fotce? Vypovídá to o vaší tvorbě nebo o poslední dovolené? Ale pozor – pokud jste na dovolené zachytili něco, co se týká vaší tvorby, tak to je v pořádku. Vždyť naším tématem je TVORBA.
4. Prosím vás, jak se jmenujete? Máte tam svoje jméno? Jakože to skutečné? Nebo nějaký pseudonym? Zdrobnělinu či jinou -inu?
5. Co máte napsané v úvodních informacích? To, co tam máte napsané, to se o vás nově příchozí také dozví. Co mu tedy chcete říct? Že by třeba něco z oblasti vaší tvorby?
6. Máte pro svou tvorbu webové stránky? A máte je uvedené v sekci „Úvodní informace“?
7. Doporučené fotografie. Co na nich je? Kdo na nich je? Víte, že to je veřejný údaj? A víte, že vy jste ten, kdo si volí, které tam budou viditelné?
8. Další sekce – opět veřejná jsou „fotky“ – není tam náhodou zveřejněno něco, co není nutné mít veřejně? Resp. Co vůbec na svém profilu mít nechcete?
9. Životní události. Jasné – měli jste svatbu, narodil se vám syn… tohle všechno jsou v osobním životě význačné věci a hlavně velmi zlomové, proto je chceme sdílet. Ale je nutné to sdílet veřejně? Není, z hlediska vaší tvorby je mnohem zajímavější sdílet to, že jste založili vlastní dílnu, ateliér, že jste vydali knihu, dali se do prohloubení studia atd.?
10. Nejdůležitější bod – prosím, prohlédněte si svoje poslední příspěvky. Především ty, které jsou veřejné. Co na nich je? Nejsou náhodou 3 roky staré? Je na nich k vidění něco z vaší tvorby?
Takže jsme se na to podívali a co vidíte?
Je na vašem soukromém Facebooku dostatečně prezentovaná vaše tvorba?
Nebo se jedná o ryze soukromé informace, které případnému zájemci o vaši tvorbu řeknou to, že jste maminka dvou dětí, kde jste strávili svou poslední dovolenou a že na základní školu jste chodili do Týniště nad Orlicí?
Vše, co jsem vám výše v 10 bodech vypsala, jsou veřejné informace, pokud jste u některých z nich záměrně neupravili „soukromí“, což vřele doporučuji u citlivých věcí jako jsou informace o dětech. Uvidí je i ti, kteří nejsou vaši přátelé. A také ti, kdo mohou být vaším zákazníkem, kurzistou anebo „pouze“ sledovatelem!
Aha? Potřebujete víc argumentů, proč právě tyto sekce na svém soukromém profilu upravit?
Z dnešního článku si prosím odneste toto:
- váš soukromý profil na Facebooku není soukromý
- můžete ho využít k šíření povědomí o své tvorbě
- podívejte se na 10 bodů a upravte je tak, aby hovořily o vaší tvorbě
- sdílejte můj článek, můj post na Facebooku
- sledujte můj Facebook, Instagram, přidejte si mě do přátel na Facebooku
- nechte mi na sebe kontakt a budete první vědět, že jsem opět něco pro tvůrce sepsala a nabízím vám na zlatém podnose svoje vlastní zkušenosti a to, jak já dělám marketing a komunikaci – já jako tvůrce, jako keramička, jako lektorka
- jako vždy budu ráda za vaše komentáře zde i na Facebooku, ovšem prosím ve vší laskavosti a úctě.
Moje texty opravdu nejsou pro každého. Děkuji, neubírejme si vzájemně chuť do tvorby, raději se podpořme.
Zdaleka nekončím, čekejte v brzké době další tok inspirace v oblasti komunikace a marketingu pro řemeslo a tvůrce.